چگونه از شر خارش های حاصل از نیش پشه خلاص شویم؟

چگونه از شر خارش های حاصل از نیش پشه خلاص شویم؟

 

فصل تابستان شروع شده و ممکن است اتاق های منزل شما هم با حشراتی همچون پشه پر شده باشد. پشه ها باعث بروز نیش هایی بر روی بدن می شوند که بسیار خارش دارد و در برخی از شرایط می تواند دردناک باشد. با اینکه به طور کلی نمی توان این نشانه های قرمز رنگ خارش دار را از روی پوست حذف کرد اما در این مقاله چندین راه حل را بیان خواهیم کرد که به شما کمک می کند خارش پوست را کمتر کنید. پشه هایی که زیر گوش شما وزوز می کنند می توانند بسیار ازاد دهنده باشند. اگر زیادی خوش شانس باشید می توانید قبل از اینکه نیشتان بزنند آن ها را پیدا کنید. اما در بیشتر موارد تا زمانی که همه جای بدنتان از نیش پشه پر نشده است نمی توانید وجود آن ها را احساس کنید.

 

چرا نیش پشه خارش دار است؟

خوب حالا سوال اینجاست که چرا جای نیش پشه می خارد و ملتهب می شود؟ به عنوان بخشی از فرآیند تغذیه، همه ارگانیسم هایی که از خون تغذیه می کنند بزاق خود را وارد زخم می نمایند. پروتئین موجود در بزاق پشه مانع از لخته شدن خون می شود. همین امر به پشه اجازه می دهد خون شما را سریع تر و به طور موثرتر بمکد. زمانی که پشه کار خود را تمام کرد، پروتئین بزاقش در آن جا باقی می ماند. سیستم ایمنی بدن شما این پروتئین ها را به عنوان مواد خارجی می بیند و به سرعت با هیستامین به آن حمله می کند.

هیستامین یک ماده شیمیایی ایمنی است که سلول های بدن در پاسخ به حصور اسیب، آلرژن ها و سایر مواد محرک ازاد می کنند.

این هیستامین است که باعث خارش و تورم در برخی از افراد می شود. برخی از افراد ممکن است واکنش خارش دار بعد از نیش پشه را تجربه نکنند. برای بیشتر افراد اولین باری که پشه نیششان می زند، واکنشی ایجاد می گردد اما با نیش های بیشتر ، افراد ممکن است چنین واکنشی را تجربه نکنند. اساسا سیستم ایمنی در مورد نوع خاص نیش پشه اطلاعاتی کسب می کند و می داند که دیگر تهدیدی برای بدن نیست. البته این موضوع برای همه افراد صادق نیست.

 

چگونه خارش حاصل از نیش پشه را بهبود ببخشیم؟

البته بهترین روش برای متوقف کردن نیش پشه پیشگیری از بروز آن است. شما می توانید از دستگاه ها یا مواد شیمیایی دافع حشرات استفاده کنید. اینکه شما به نیش پشه واکنش نشان دهید یا ندهید خبر خوب برایتان این است که نیش پشه و خارش حاصل از آن در عرض 2 الی 3 روز بهبود پیدا می کند. در ادامه روش هایی را برای کاهش این خارش بیان می کنیم.

از الکل مالشی استفاده کنید:

الکل می تواند در کاهش خارش و پاسخ هیستامین بسیار مفید باشد. افراد بهتر است این پنبه های الکلی را از داروخانه ها تهیه کنند. استفاده از الکل می تواند خاصیت آرام بخشی و بهبود دهندگی هم داشته باشد. شما می توانید از پنبه های آغشته به الکل برای بهبود خارش حاصل از نیش پشه استفاده کنید.

یخ یا بسته های سرد را بر روی جای نیش قرار دهید:

تکه های یخ یا هر چیز سردی می تواند از تورم پیشگیری کند و باعث تسکین موقتی از درد و خارش حاصل از نیش پشه گردد.

یخ نمی تواند پروتئین های بزاق پشه را از بین ببرد یا خنثی سازد. به همین خاطر زمانی که منبع یخ را بر می دارید باز هم ممکن است احساس خارش کنید. اما اگر به دنبال تسکین درد هستید یخ موثرترین گزینه است. از یخ های تمیز استفاده کنید و بر روی جای نیش پشه قرار دهید.

از لوسیون کالامین استفاده کنید:

لوسیون کالامین می تواند خاصیت تسکین بخشی داشته باشد و شرایطی که با آن دست و پنجه نرم می کنید را بهبود ببخشد. این لوسیون به طور بدون نسخه ارائه می شود و در برگیرنده اکسید روی است. همانطور که می دانید اکسید روی خاصیت ضد خارش دارد. عیب این روش این است که کالامین باید چندین بار در روز بر روی نیش زده شود تا خارش را از بین ببرند.

از آنتی هیستامین های خوراکی استفاده کنید:

بیشتر داروهای حساسیت بدون نسخه می توانند پاسخ هیستامین بدن را غیر فعال سازند. به همین خاطر به چنین داروهایی آنتی هیستامین می گویند. از آنجایی که این پاسخ هیستامین باعث بروز تورم و خارش جای نیش حشرات می شود چنین داروهایی می توانند باعث بروز تسکین درد شوند. اگر با نیش های متعددی در بدن خود درگیر هستید اعمال کالامین نمی تواند زیاد موثر باشد. در چنین شرایطی بهتر است به دنبال داروهای آنتی هیستامین خوراکی باشید تا بتوانید درد و خارش موجود را از بین ببرید.

از جوش شیرین کمک بگیرید:

شما می توانید جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کنید. آب را به اندازه ای بریزید که باعث تشکیل خمیر شود. آن را روی جای نیش حشرات قرار دهید . بعد از چند ساعت خارش نیش بهتر می شود. اگر نیش های زیادی بر روی بدن دارید یک چهارم پیمانه جوش شیرین را به حمام خود اضافه کنید.

از کرم های هیدروکورتیزون استفاده نمایید:

این کرم موضعی ضد التهابی می تواند تورم را کاهش دهد، خارش را تسکین ببخشد و درد ناشی از نیش حشرات را کمتر نماید. لازم نیست برای خرید این دارو نسخه داشته باشید می توانید کرم هیدروکورتیزون 0.5 الی 1 درصد را چندین بار در روز بر روی نیش بزنید و از شر خارش های موجود خلاص گردید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.