مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی از منظر طب سنتی


مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی از منظر طب سنتی

 

گرچه هنوز مطالعات هیچ ماده‌ای غذایی را بعنوان درمان یا پیشگیری قطعی برای پره اکلامپسی معرفی نکرده اند، اما برخی شواهد حاکی از اثرات مفید مکمل کلسیم است؛ در واقع اولویت با تامین کلسیم از طریق مواد غذایی است، اما از آنجاییکه خانم باردار بطور متوسط روزانه به mg 1000 کلسیم نیاز دارد، در اغلب موارد برای تامین این مقدار، دریافت مکمل توصیه می‌‌شود.

برای داشتن یک رژیم غذایی غنی از کلسیم؛ مصرف لبنیات، کلم پیچ پخته، کلم بروکلی، بامیه و بادام پیشنهاد می‌شود. درصورتیکه علاوه بر مکمل کلسیم، مکمل‌های دیگری مثل آهن استفاده می‌کنید، از مصرف همزمان آنها خودداری کنید.

در مورد مواد مغذی دیگری مثل ویتامین‌های D، E و C تنظیم یک رژیم غذایی صحیح توسط مشاوران تغذیه می‌تواند سودمند باشد.

مرکبات، کیوی، فلفل دلمه منابع خوب ویتامین C هستند که در کنار مصرف زرده تخم‌مرغ، شیر، ماهی و مغزها (منابع ویتامین D و E) نقش آنتی اکسیدانی بهتری ایفا می‌کنند.

تجویز این ویتامین‌ها بصورت مکمل نتایج متناقضی نشان داده است (در برخی مطالعات مفید بوده و برخی بی‌اثر گزارش شده است).

قبل از اقدام به بارداری با بررسی سطح سرمی ویتامین D، از کفایت آن مطمئن شوید. (در چندین پژوهش کمبود ویتامین D با بروز پره اکلامپسی مرتبط بوده است.)

در مورد میزان نمک مصرفی در پره اکلامپسی، نیاز به قطع مصرف و یا محدودیت های شدید نمی‌باشد؛ اما کنترل میزان دریافتی نمک در محدوده مناسب توصیه می‌شود. (ممنوعیت دریافت نمک خود می‌‌تواند منجر به تشدید ادم و عوارض دیگری گردد.) به منظور بهبود گردش خون به پهلوی چپ بخوابید.

با دریافت مایعات کافی از دهیدراته شدن پیشگیری کنید؛ زیرا در شرایطی که بدن با کمبود آب مواجه می‌‌شود مکانیسم‌های تنظیم فشارخون ممکن است دچار اختلال شوند.

سبزیجات بخاطر اینکه منبع خوبی از املاح معدنی همچون منیزیم و پتاسیم هستند، توصیه به مصرف روزانه به مقدار کافی از این گروه می‌‌شود.

با توجه به میزان پروتئین دفعی، رژیم غذایی مادر باید تامین کننده کالری و پروتئین کافی باشد.

خاطر نشان می‌‌شود هیچ کدام از ویتامین ها یا مکمل‌ها را نباید بدون مشورت با متخصص مصرف کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.